Bra att veta om Ford P3, oljor, oljefilter, tändstift, hjulmuttrar etc.

Här är några fakta och specifikationer för Ford Taunus P3 (17M 1961-1964) som kan vara bra att veta. Jag kommer att fylla på med fakta här eftersom jag kommer på saker som kan vara till nytta för andra.

Motorolja och oljefilter

Instruktionsboken rekommenderar Singlegrade 20W/20 för sommar och 10W för vinter. Men singlegrade finns ju knappt nu för tiden. Jag använder Multigrade 10W-30 (mineralolja) och det funkar bra.

Dessa oljefilter passar till Taunus P3:

  • Mahle OC 23
  • MANN W 916 / 1
  • FRAM PH2857 (PH9B1)
  • Bosch P3029
  • Motorcraft EFL26
  • Purflux LS149
  • Crosland 309
  • Knecht-Mahle OC230F
  • Technocar R62
  • Coopers Z27A

Gängan är 3/4-16 UNF.

Växellådsolja

Olja till bakaxel och styrväxel

Bakaxelolja LS 90 SAE90Till bakaxel och styrväxel använder jag en Castrol LS 90 (SAE 90).

Tändstift

NGK B6HSTändstift till Ford P3 ska vara NGK B6HS men det går även bra med Bosch W175T1, Champion L85, L10, Beru Z257 eller Motorcraft AER 32.

Hjulmuttrar

Hjulmuttrar till P3 kan vara knepigt. Originalmuttrarna är svaga och det är inte ovanligt att de behöver bytas. Jag har beställt nya hos Mekonomen eftersom de var klart billigast där. De ska vara av dimensionen 7/16″-20. Kostar ca 15 kr/st vill jag minnas.

Blyersättning

Använd inte för mycket blyersättning i bensinen. Ha hellre i för lite än för mycket. Läs mer om blyersättning här »

8 reaktion på “Bra att veta om Ford P3, oljor, oljefilter, tändstift, hjulmuttrar etc.”

  1. Även de främre bromsbeläggen går det att finna modern ersättning för i brist på original, motsvarande mått hittas på många europeiska små- och mellanklassbilar från 70/80-tal och på bakre skivbromsar hos många större bilar. Dock får man ha i beräkningen att original beläggning innehöll asbest som alstrar mindre friktionsvärme än dagens metalliska standardmaterial och det skiljde t o m i hårdhet (färgmärkta!) mellan de belägg av denna storlek som originalmonterades på olika Taunus-serier även om det anges matchning hos eftermarknaden för flera av dagens ersättningsbelägg. Beläggen avsedda för montering på skivbromsar bak kan också ha mjukare material beroende på vagnsvikt.

  2. Som motorolja kan man med fördel använda 20W-50 (mineral) som är tjockare. Har man tur, kan den oljan plus 4 dl STP-tillsats stoppa eventuellt läckage. Apropå läckage. Bakre vevaxeltätningen kan bli trött och otät. Det fixar man inte i en handvändning. Motorn måste lyftas ut.
    Mercedes W115, (motor OW615) har samma typ av tätning, dock av betydligt bättre kvalitet och som håller garanterat tätt.
    P3( i standard version) och P2 har samma motor. Även vissa framvagnsdelar är samma.

    1. Fler tips på tändstift förutom ovan nämnda: Bosch W175T1, Champion L85, L10, Beru Z257, Motorcraft AER 32. Fler tips på oljefilter: FRAM PH2857 (PH9B1), Bosch P3029, Motorcraft EFL26, Purflux LS149, Crosland 309, Knecht-Mahle OC230F (OC23), Technocar R62, Coopers Z27A. Har även uppgifter på övriga tänddelar.

  3. Hej,
    Tack för bra tips. Jag har precis köpt en P3 och söker en original instruktionsbok alt. låna en för kopiering. Kommer säkert behöva delar också. Hälsar Michael

    1. Hej Michael och välkommen hit! Håll koll på Tradera, där dyker det upp instruktionsböcker ibland. Hittar du ingen så får du höra av dig så kan jag kopiera min. Men det är ju roligare med original förstås! 🙂

      1. Spanar där redan. Finns till “alla andra” modeller just nu, men det dyker nog upp. Kul med Taunus-intresset som verkar vara utbrett. Kan du kolla i din bok rymder och viskositet på bakaxel, vxllåda och motor åt mig?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *