Ford P3 1963

Förhistorien om min Ford P3

Har alltid varit fascinerad av veteranbilar, men minns inte riktigt hur jag kom på tanken att köpa just en Ford P3. Jo jag har nog alltid gillat Taunus. Vi hade en Taunus i familjen när jag var liten. Väldigt liten. Men jag mins den. Bilar minns man ju. Det var en vit P7.

När jag gick i sjätte klass höll jag på att bygga en båt och körde in handen i cirkelsågen. Mycket blod. Var ensam hemma och ringde ambulansen. Innan ambulansen kom (3,5 mils resväg) så kom mina föräldrar hem från den begravning de bevistade. När de såg mina skador ringde de efter två bröder som var sjukvårdsutbildade och vars pappa just begravts i nämnda begravning. De två bröderna kom i en Ford Taunus P5. Fin. Jag fick åka den vid ett senare tillfälle. Fin bil. Mycket fin.

Sommaren 2003 hittade jag en Ford Taunus 17M 1963 (P3) på Blocket. Den fanns i Matfors och hade stått torrt och fint, uppallad på en loge sedan 1981, startad en gång om året. Tre ägare, 9100 mil, originalskick. Det lät väldigt bra.

Jag och min bror åkte de 45 milen Gunnarn – Matfors för att titta på bilen. Jag blev kär. Inte minst i inredningen, den snygga Interiör Ford P3instrumenteringen, rattväxel och helsoffa fram. Vi köpte bilen och lastade den på släpvagn, stannade till på Mekonomen i Sundsvall och köpte passande oljor till motor, växellåda och slutväxel. Tror även vi inhandlade nya tändstift och tändkablar. Då gick det fortfarande att söka på regnumret i Mekonomens databas mins jag. Nu går det inte längre (2013) tyvärr.

Efter att ha bytt oljor, tändstift och tändkablar beställde jag tid hos Bilprovningen i Storuman. Resan dit, 35 km, var ett nöje! Den gick så bra och vilsamt på vägen i 100 knutar.  Fick som väntat nedslag på bromsarna, rost i en bärande balk, samt glapp i en p-ände. Minns ändå den dagen med stor glädje, då jag fick köra med min P3 fram och tillbaka till Storuman, den längsta tur jag kört med den på 10 år.

Hittade en reservdelsbil

Min bror som har koll på de flesta gamla bilar som står i skogarna runt Gunnarn, trodde sig veta av en gammal P3 i skogen runt Juktån. Jodå. Så var det. Ägaren var bara glad att bli av med den så jag fick den. Plåten var sönderrostad, men kromet var bra överlag och jag plockade ur många bra grejer innan vi körde den på skroten.

Står stilla några år

De här åren var vi missionärer, bodde i Tadzjikistan och besökte Gunnarn på somrarna. Forden får stå i ett garage och titta fram för en (olovlig) liten provtur på somrarna, varvat med att jag fixar ytrost, putsar och polerar. Jag ber en duktig bilrenoverare laga rosten i de bärande delarna under bilen. Det blir riktigt bra gjort. Han är en sån som gör mer än vad man ber om (och betalar för).

2007 flyttar vi till Uppsala och 2009 hittar vi ett hus med ett dubbelgarage och det blir äntligen möjligt för mig att hämta ner Forden från Gunnarn.  Nu får den stå i varmgarage och jag har möjlighet att jobba lite med den på lediga stunder.

Renovering av bromsarna

Renoveringssats huvudcylinderBromsarna var minst sagt svampiga när jag köpte bilen och de blev snabbt sämre. Jag förstod att huvudcylindern måste renoveras. Jag hittade en renoveringssats hos Boffen.

To be continued…

6 reaktion på “Förhistorien om min Ford P3”

  1. Men vart är fortsättningen!? Blir ju nyfiken! Har själv en P3tc under upprustning! Går sakta framåt, inte jättelätt med delar och dylikt.. Stått sen -84 bla på en åker oskyddad i ca 5-6 år och innan dess någonstans i en ensam skog! Såg den första gången och var helt fast! Knackade på hos ägaren och sa att jag ville ha den, Fick den för 500 riksdaler! Kul blogg men vill läsa mer! 😉 Lägg gärna upp typ mått på fälgar, bromsbackar, bromsok och dylikt! Skulle hjälpa iaf mig en hel del! Första mekprojektet, startat från scratch utan nå verktyg osv och samlat på mig de senaste månaderna, och förhoppningsvis får jag liv i den igen en vacker dag!

    1. Jo det kommer mer snart 🙂 Har fullt upp med lite andra bilar nu. Men jag lovar ett inlägg om bromsar snart, så välkommen tillbaka! Och lycka till med din P3 – underbar kärra!

  2. Hej, trevligt att läsa om fler P3 frälsta, själv har jag också precis påbörjat återupplivningen av min 17m super från -64. Ljusblå med separata stolar i fram. Min plan är att få henne i trafik till sommaren 2016. När jag köpte bilen i Örebro trakten för 4 år sedan hade den stått på en loge sedan 90 talet eftersom farbrorn som ägde den då blivit för gammal för att köra. Mannen som jag sedan köpte av hade börjat plocka isär delar av motorn och lagt i bilen och i kofferten ( som morfar kallade bagageutrymmet för) så jag har aldrig haft igång henne. Han hade dessutom rivit alla bromsarna runt om. Jag har börjat jaga bromsskivor, men de verkar vara bökiga att få tag på, eftersom -64 orna var enda årsmodellen med skivbromsar i fram. Har dock funnit en skrot som har ett antal P3- or kvar och mitt hopp står i skrivande stund till dom. Målet är att få igång maskin och bromssystemet under kommande år. Min tanke är att hon ska bli i välhållet bruksskick när renoveringen är klar. Mottager gärna tips om webbsidor och forum där det finns matnyttigt om dessa skönheter, främst när det gäller reservdelar och mekartips eftersom hon är den första bilrenoveringen jag gör. Tack för en trevlig sida, och jag ser också fram mot en fortsättning på din trevliga historia… Mvh Roger Björklund, Norrtälje.

    1. Hej Roger, och tack för din trevliga kommentar! Ursäkta att jag inte svarat tidigare. Har varit utbränd och inte tittat in på ett tag. Har du hittat bromsskivor? Kollat hos Boffens?

      Jag kommer att lägga upp lite delar på nya annonsavdelningen http://ford.maxa.nu/reservdelar/ men jag har nog inte så mycket bromsdelar. Hoppas fler hittar hit så småningom 🙂

  3. Mycket trevlig blogg. Har själv två P3:or En 2 dr -64, och en 4 dr Taxi. Har ni någon reservdelsförmedling. Jag har lite delar att sälja.

    1. Roligt att du gillar bloggen Håkan! Har varit utbränd och därför har det mesta stått stilla, men hoppas att energin återkommer så jag kan ut och åka P3 till sommaren 🙂

      Tack för idén med reservdelsförmedling! Man har ju en del grejer och det är ju bättre att det blir till nytta för någon. Så jag har lagt upp en annonsfunktion. Det är helt gratis att annonsera. Tipsa gärna andra! http://ford.maxa.nu/reservdelar/

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *